Home 4 Legolvasottabb cikkek Kecel 4 Ki védi meg az időseket a termékbemutatók hiénáitól?

Ki védi meg az időseket a termékbemutatók hiénáitól?


fogyvedA gátlástalan szervezők és ügynökök újabb és újabb módszerekkel próbálják a jellemzően idős embereket vásárlásra bírni. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatója felhívása.

A – gyakran utazással, kirándulással egybekötött – termékbemutatókkal kapcsolatban eddig is számtalan panasz merült fel, melyekre a Teszt és Piac Fogyasztóvédelmi Egyesület több közleményében is felhívta a figyelmet: agresszív, fenyegető értékesítési módszerek, a jogszabály által biztosított nyolc munkanapos elállási jog megtagadása, méregdrága és gyakran gyenge minőségű termékek, minőségi kifogás esetén a panasz teljes figyelmen kívül hagyása, s a sort még hosszan lehetne folytatni.

Mindemellett a Pest Megyei Békéltető Testület (PMBT) is számos fogyasztói panasszal találkozott. Volt, aki azt panaszolta, hogy „büntetésből” – mivel a vidéki városban megtartott bemutatón senki nem vásárolt – a busz visszafelé még egészségügyi szünetre sem állt meg a több órás út alatt. Megtörtént az is, hogy a budapesti induláskor hiába várta a csoport a buszt a megadott időpontban több órán keresztül, az egyáltalán nem érkezett meg, a szervezők pedig kámforrá váltak, sem a megadott címen, sem telefonon nem lehetett őket elérni – felszívódtak az egyenként mintegy 2000 forintos részvételi díjjal. Több százezer forintos vételárú csodaágyakat pedig gyorsított hitelbírálattal tukmáltak az idős és kispénzű vásárlókra. Ennek keretében a bank alkalmazottja a helyszínen ún. gyorsított hitelvizsgálatot végzett, s a szerződés még a bemutató napján megköttetett.

Információk szerint a gátlástalan szervezők és ügynökök újabb és újabb módszerekkel próbálják a jellemzően idős embereket vásárlásra bírni. Ezek közül az egyik legfelháborítóbb, amikor a rendezvényen „sorsolást” tartanak. Ezen az összegyűltek előtt nagy csinnadrattával „győztest” vagy „győzteseket” hirdetnek, akik úgy tudják komoly, akár 100 ezer forintos nyereményre számíthatnak. Csak később derül ki számukra, hogy ezt a pénzt nem kapják meg, hanem vásárlás esetén az akár félmillió forintot is meghaladó vételárból „levonásra kerül”. Előfordult olyan eset is, amikor a „szerencsés nyertesnek” a jelenlévők előtt át is nyújtották „nyereményét”, majd a folyosón egész egyszerűen elvették tőle – mondván, nem gondolja komolyan, hogy ezt a pénzt valóban neki adják, anélkül, hogy vásárolna valamit.

Erre a típusú visszaélésre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is felhívta a figyelmet egy korábbi hírlevelében. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a hatóság szakemberei a korábbi években két alkalommal is tartottak ún. témavizsgálatot, melyek során az ellenőrök által feltárt hiányosságok aránya (szaknyelven kifogásolási arány) meghaladta a 70 százalékot – annak ellenére, hogy egyes helyeken az ellenőröket felismerték, illetve bizonyos rendezvényeket meg sem tartottak. Az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi bizottsága is két alkalommal foglalkozott már a tarthatatlan helyzettel, de mindezidáig komoly előrelépés nem történt.

A Pest Megyei Békéltető Testület, valamint a Teszt és Piac Fogyasztóvédelmi Egyesület a fentiek alapján fel kívánja hívni a jogalkotók figyelmét arra, hogy jogszabály-módosítások nélkül nem lehet gátat szabni a visszaéléseknek. A legsúlyosabb problémákra megoldást jelentene, ha ilyen speciális értékesítési tevékenységet csak megfelelő vagyoni biztosítékkal rendelkező vállalkozás végezhetne, minden egyes rendezvényt előzetes bejelentési kötelezettség terhelne, illetve az ilyen tevékenységet végző vállalkozásoknak meghatározott nyitvatartási renddel működő ügyfélszolgálati irodát kellene működtetniük.